Bøleveien - Nei bomfinansiering i Grenland

Gå til innhold

Hovedmeny


Plan for Bølevegen (Rådhuskrysset-Kornsiloen)

(Hentet fra dokumentet Bystrategi Grenland, Mai 2013)

"Det er ønskelig at trafikken skal gå
mest mulig på vestsiden av elva. Det er ønskelig at Bølevegen skal få et mer gatepreg, med mer grønt og et sted det kan være bedre å ferdes langs som myk trafikant enn i dag. Det er foreslått bymiljøtiltak i bypakka som beskrevet nedenfor (dette gjelder hele strekningen fra Rådhuskrysset til Borgestad). Gata er en viktig kollektivakse som tilsier at gatebredden (fra kantstein til kantstein) bør være 7 m. Resterende areal innenfor eiendomsgrensene til gata, disponeres til gående, syklende og til beplantning. Holdeplasser for buss utformes som kantsteinsstopp (universelt utformet og med lehus). Kanaliseringen i kryss på strekningen vurderes fjernet og kjørebanen innsnevret.

Gang- og sykkelvegen som er etablert på strekningen, beholdes da strekningen også er en viktig skoleveg.
Transportsyklisten må benytte kjørebanen. Hovedløsningen for kryssing av kjøreveg for gående er kryssing i plan. Utforming av sentrale gangfelt må vies oppmerksomhet. I denne sammenhengen vurderes redusert fartsgrense på delstrekninger. På strekningen Rådhusplassen-Kornsiloen (ca. 2100 m) er det begrenset areal til rådighet. Tiltakene her kan være å stramme opp gateprofilet og kryssene. Etablere sammenhengende fortau på vestsida av vegen. Plante trær på frigjort areal og ny belysning. Her bør det i den grad det er mulig, legges opp til tosidig fortau."


 
Tilbake til innhold | Tilbake til hovedmeny